NFTから収益を上げているブランドの13位までのランキング
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今年は6月にNFT業界世界最大級イベント、 『NFT.NYCのための週』(week for NFT.NYC)が開催されるなど、ニューヨークでは何かと話題のNFT。 なお、NFTとは、”Non Fungible Token”(非代替性トークン)の略語で、データの所有権などデジタル世界における権利を記録することができるデジタル資産のことです。
そんなNFT関連で、冒頭のランキング表を掲載している興味深い記事を発見:Nike, Dolce & Gabbana, and Tiffany & Co. landed in top spots on a list of large brands that are generating revenue from non-fungible tokens (“NFTs”). According to new data from Dune Analytics, which sheds light on the primary sales revenues, secondary transactions, and royalties associated with some of the early-moving brands participating in the NFT space, Nike has generated a total of $185.31 million in revenue from its NFT collections, namely, those from RTFKT, the digitally-native brand that it acquired in December 2021. (Noah Levine, who compiled the data, notes that the Nike revenue includes RTFKT’s CloneX NFT sales and royalties pre-acquisition, as it “more accurately reflects overall performance.”) In addition to primary revenue, Nike boasts big number in terms of primary sales revenue ($93.1 million) secondary transactions (67.4k), secondary volume ($1.29 billion), and total royalties ($92.21 million). Nike、Dolce & Gabbana、Tiffany & Co. は、代替不可能なトークン (「NFT」) から収益を生み出している大手ブランドのリストの上位にランクインしました。 Dune Analytics の新しいデータによると、NFT スペースに参加しているいくつかの初期の動きのあるブランドに関連する一次売上高、二次取引、およびロイヤルティに光を当てると、Nike は 、そのNFTコレクション から合計 1 億 8,531 万ドルの収益を生み出しました。このコレクションとは、つまり、2021 年 12 月に買収したデジタル・ネイティブ・ブランドである、RTFKTのコレクションです。一次収益(primary revenue)に加えて、Nike は一次販売収益 (primary sales revenue、9,310 万ドル)、二次取引 (secondary transactions、67.4 千件)、二次取引量 (secondary volume、12 億 9000 万ドル)、ロイヤリティ総額 (取引時に生じる手数料的な意味合い?、total royalties、9221 万ドル) の面で大きな数字を誇っています。 Of the individual Nike/RTFKT collections that have generated the most revenue to date, the CloneX NFTs top the list, with a volume of primary sales of $779.08 million based on a total of 21.66k transactions, and $38.95 million in royalties due to a 5 percent royalty fee on subsequent transactions. This is followed by RTFKT’s MNLTH collection, which was released in April and lead to 12.79k transactions and $242.19 million in volume, along with $24.22 million in royalties (based on a 10 percent fee.)
これまでに最も多くの収益を上げた個々の Nike/RTFKT コレクションの中で、CloneX NFT がリストのトップにあり、合計 21.66,000 件の取引に基づく一次売上高は 7 億 7,908 万ドルで、その後の取引では 5% のロイヤリティ料が発生するため、3,895 万ドルのロイヤリティが発生します。 これに続いて RTFKT の MNLTH コレクションが 4 月にリリースされ、12.79,000 件の取引による売上高は2 億 4,219 万ドルで、2,422 万ドルのロイヤルティ (10% の手数料に基づく) が発生しました。
Taking second place on the overall list is Dolce & Gabbana, which made headlines – and set records – in October 2021 in connection with its release of Collezione Genesi, a nine-piece collection of fashion NFTs and physical garments that sold for the equivalent of almost $5.7 million. 総合リストの 2 位は Dolce & Gabbana で、2021 年 10 月に、ファッション NFT とフィジカル ウェアの 9 ピース コレクションである Collezione Genesi のリリースし、ほぼ570万ドル相当で販売されて、注目を集め、記録を打ち立てました。 【訳者補足】Roblox内での売買は、Robloxのユーザーによるゲーム内仮想通貨(ロバックス、Robux)を使用するため、”sold for the equivalent of almost $5.7 million”(ほぼ570万ドル相当で販売され)となってます。 The Italian fashion brand has since expanded its NFT offerings, enabling it to generate $25.65 million in total NFT-related revenue, with $23.14 million of that coming by way of primary sales revenue and $2.52 million in royalties (on 9.11k transactions). And not to be overlooked, Tiffany & Co. landed in the number 3 spot, with $12.62 million in primary sales revenue. That figure is the result of the 250 NFTs that the LVMH-owned jewelry company offered up and sold to CryptoPunks NFT holders this month for 30 ETH each. According to the Dune data, Tiffany & Co. does not generate royalties for secondary sales; however, the secondary volume for the Tiffany & Co. NFTs is worth $3.4 million based on 74 secondary transactions. それ以来、イタリアのファッション ブランドは NFT の提供を拡大し、NFT 関連の総収入で 2,565 万ドルを生み出すことができ、そのうち 2,314 万ドルが一次販売収入と 252 万ドルのロイヤリティ (9.11k トランザクション) によるものです。 見逃せないのは、Tiffany & Co. が第 3 位にランクインし、一次売上高が 1,262 万ドルになったことです。 この数字は、LVMH が所有する宝石会社が今月、CryptoPunks NFT 保有者にそれぞれ 30 ETH で提供および販売した 250 個の NFT の結果です。 Dune のデータによると、Tiffany & Co. は二次販売に対してロイヤルティを発生させていません。 ただし、Tiffany & Co. NFT の二次ボリュームは、74 の二次トランザクションに基づいて 340 万ドルの価値があります。 The second highest-ranking luxury brand on the list is Gucci in the number 4 spot ($11.56 million in total NFT revenue), followed by adidas in the number 5 spot ($10.95 million), which generated the bulk of that revenue from its collaborative “Into the Metaverse” NFT project with Bored Ape Yacht Club, gmoney and PUNKS last year. 高級ブランドとしてこのランキングで 2 番目に高いランクに入ったのは、4 位のグッチ (NFT の総収益で 1,156 万ドル)、そして続けて、5 位にアディダス (1,095 万ドル) が入りました。アディダスは、その収益の大部分を、昨年のBored Ape Yacht Club、gmoney、PUNKS とのコラボレーションによる NFT プロジェクト「Into the Metaverse」から生み出しました。 Budweiser nabbed the number 6 spot ($5.88 million), Time Magazine at 7 ($4.60 million), Bud Light at 8 ($4 million), the Australian Open at 9 ($1.7 million), and Lacoste at 10 ($1.11 million). Nickelodeon, automaker McLaren, and Pepsi round out the list of 13 companies. (さらに)バドワイザーが 6 位 (588 万ドル)、タイム・マガジンが 7 位 (460 万ドル)、バド・ライトが 8 位 (400 万ドル)、全豪オープンは 9 位 (170 万ドル)、ラコステ 10 位 (111 万ドル) 、続いて、 ニコロデオン、自動車メーカーのマクラーレン、ペプシらがで13 社のリストを締めくくっています。 <中略> Community-building is no small part of the picture here, and in fact, may even be more critical for brands when it comes to their NFT projects than the immediate revenues – at this stage, at least. After all, $11.56 million in NFT-related revenue that Gucci has amassed to date pales in comparison to the $11.07 billion in total revenue that the Kering-owned giant generated in 2021, largely driven by its physical fashion and leather goods. The same goes for Nike, for example, with the $185.31 million that it has generated from sales of NFTs representing just 0.4 percent of the $44.5 billion in sales – of tangible goods and services – that it reported for the 2021 fiscal year, alone. コミュニティ構築は、ここでの全体像の小さな部分ではありません。実際、少なくとも現段階では、NFT プロジェクトに関しては、当面の収益よりもブランドにとってより重要である可能性があります。 結局のところ、グッチがこれまでに蓄積した NFT 関連の収益 1,156 万ドルは、ケリングが所有する巨人が 2021 年に生み出した総収益の 110 億 7000 万ドルと比較すると見劣りします。 たとえばナイキにも同じことが言え、NFT の売上から得た 1 億 8,531 万ドルは、2021 会計年度だけで報告された有形の商品とサービスの売上 445 億ドルのわずか 0.4% にすぎません。 “I would argue that [revenue] is not the most important metric” for brands offering up NFTs, digital marketing and data strategist Samuel van Deth stated in connection with the newly released data. “The impact on overall brand awareness, engagement, loyalty, and customer lifetime revenue are probably the bigger reasons why brands are investing here.” デジタル マーケティングおよびデータ ストラテジストのサミュエル ヴァン デス氏は、新たに発表されたデータに関連して、NFT を提供するブランドにとって「[収益] は最も重要な指標ではないと主張します。 ブランド全体の認知度、エンゲージメント、ロイヤルティ、顧客生涯収益への影響は、おそらくブランドが(今)ここに投資する大きな理由です。」と述べています。 <中略>
With the level of interaction – and successful brand awareness-building activities – at play and the potential for rising revenues both now and down the line, it seems that NFTs and metaverse ventures more broadly will continue to serve as an attractive medium for companies across industries, including early-adopters like fashion and luxury, and beyond.
インタラクションのレベル、およびブランド認知度向上活動の成功と、現在および今後の収益増加の可能性を考慮すると、NFT とメタバース・ベンチャーは、特に、ファッション業界やラグジュアリー(付加価値の高い高級品ブランド)などのアーリー・アダプターを含め、業界を問わず企業にとって魅力的な媒体として機能し続けると思われます。 うーむ。「インタラクションのレベル、およびブランド認知度向上活動の成功と、現在および今後の収益増加の可能性を考慮…」したところで、NFTやメタバースに将来性があるとは、まだぜんぜん言えないし、今後どうなるのかまったく分からないと思いますが、ファッション業界やラグジュアリー(付加価値の高い高級品ブランド)が、最新トレンドに敏感なアーリー・アダプターだということには、賛成です。
逆に、いかにファッション業界やラグジュアリー(付加価値の高い高級品ブランド)が、最新トレンドに敏感なアーリー・アダプターなのか…ということをはっきりと示す分かりやすい事例として、このランキング表とかNFTへの取り組み状況を使っても良いのかも?
〔ご参考〕
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